De Aanslag, wereldliteratuur of gewoon detectiveroman?

Deze geschreven roman uit de Nederlandse literatuur behandelt esthetische thema's zoals schuld, wraak, de invloed van het verleden op het heden en zet de lezers aan tot nadenken over deze thema's.
De auteur gebruikt een duidelijk geritmeerde schrijfstijl met veel structuur, met een slimme, maar speelse wijze om verleden en heden te vermengen en tenslotte met duidelijke bewoordingen die iedereen begrijpt. Het boek begeleidt de lezer in een wereld waar de actoren van tragedies allemaal verstaanbare redenen hebben om te handelen zoals ze doen. De lezer kan niet anders dan geïntrigeerd te zijn door (o.a.) het feit dat de grens tussen schuld en onschuld zo gemakkelijk vervaagt. De thema's van het boek, schuld en onschuld, oorlog en de impact tijdens en nog lang na de oorlog en het lotbepalend effect van toeval, overstijgen volledig het tijdperk, de plaats en de cultuur waar het verhaal zich afspeelt.
Het verhaal speelt zich
duidelijk af in steden in Nederland met heel wat referenties naar de
Nederlandse gewoonten en cultuur. Het boek legt echter ook de sterke
wisselwerking bloot tussen gebeurtenissen, spanningen, belangrijke personages uit
het boek en gevoelens in Nederland én gebeurtenissen ver buiten de grenzen van
Nederland, zoals de spanningen omtrent de communistisch gezinden in Nederland
en de communistische regimes en oorlogen (bv inval Rusland in Hongarije, de Korea-oorlog).
Dit en gezien oorlog en de menselijke aard doorheen de verleden en toekomstige
geschiedenis van de mensheid steeds actueel blijven, kan men perfect stellen
dat "De aanslag" wereldliteratuur is.